loading...
انصارالحسین (ع)
آخرین ارسال های انجمن
Admin بازدید : 306 پنجشنبه 04 خرداد 1391 نظرات (1)


سرلشکر سلیمانی در اجلاسیه شهدای کرمان
عملیات بیت‌المقدس از عجیب‌ترین جنگ‌های تاریخ است / چهره بچه‌ها در فتح خرمشهر دیدنی بود
فرمانده سپاه قدس گفت: در بحث نظامی عملیات بیت‌المقدس از عجایب جنگ‌ها در تاریخ به شمار می‌رود و افرادی که مطالعه نظامی دارند، خوب می‌دانند که این عملیات در نوع خود یکی از استثنایی‌ترین عملیات‌های نظامی دنیا است.

سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی شامگاه چهارشنبه در پانزدهمین اجلاسیه کنگره شهدای استان کرمان، یادواره شهدای تبلیغات لشکر 41 ثارالله با تبریک سالروز فتح خرمشهر اظهار داشت: این یادواره به یاد 128 شهید تبلیغات دفاع مقدس که در بخش فرهنگی جنگ خدمت می‌کردند و به شرف شهادت نائل آمدند، برگزار شده است.

وی افزود: از تمام دست‌اندرکاران این یادواره به ویژه تبلیغات لشکر سپاه ثارالله که این مجلس باشکوه، معظم و منظم را برگزار کرده‌اند، قدردانی می‌کنم.

سلیمانی بیان داشت: عملیات بیت‌المقدس پایان‌بخش یک تجاوز بزرگ و مهم در کشور ما شد.

وی عنوان کرد: شهر خرمشهر به عنوان نماد موفقیت دشمن و مظلومیت ملت ما یک دوره به نسبت طولانی در کمتر از دو سال در دست دشمن بود و در چنین روزی به تعبیر امام خمینی (ره) "‌خرمشهر را خدا آزاد کرد".

سلیمانی تصریح کرد: در بحث نظامی این عملیات از عجایب جنگ‌ها در تاریخ به شمار می‌رود و افرادی که مطالعه نظامی دارند، خوب می‌دانند که این عملیات در نوع خود‌ یکی از استثنایی‌ترین عملیات‌های نظامی دنیا است.

دشمن را در خرمشهر غافلگیر کردیم

وی با اشاره به دلایل عجیب بودن عملیات بیت‌المقدس اظهار داشت: شاید بتوان گفت، این عملیات جامعیتی دارد که این جامعیت به تنهایی به اندازه یک جنگ است.

این یادگار دوران دفاع مقدس تصریح کرد: می‌توان بخش‌های مختلف یک جنگ اعم از نظامی و طراحی را در این عملیات خلاصه کرد.

سلیمانی افزود: عملیات بیت‌المقدس فصل جامعی دارد که به عنوان الگو برای تمام صحنه‌هایی که نیاز به رهبر دارد، مطرح می‌شود.

وی وسعت صحنه عمل در بیت‌المقدس را یکی از عجایب این عملیات خواند و تصریح کرد: این منطقه به اندازه یک چهارم سرزمین‌های اشغالی دشمن وسعت داشت و از 20 هزار کیلومترمربع خاک ایران که اشغال شده بود، بیش از 5 هزار کیلومترمربع در محدوده عملیات بیت‌المقدس قرار داشت.

سلیمانی خاطرنشان کرد: در جنگ هشت ساله‌ای که طول کشید، نقش بیت‌المقدس در رفع اشغال از کشور نقش برجسته‌ای بود.

وی با اشاره به اینکه توان دشمن و ما، کاملا متفاوت و بسیار با فاصله از هم بود، بیان داشت: دشمن بیش از یک سال و نیم در این سرزمین تمام موانع مختلف را در کنترل خود گرفته بود که بیشتر آنها طبیعی بودند.

سلیمانی افزود: رودخانه‌های خوزستان از جمله کرخه، کارون، کرخه کور و اروند در اختیار دشمن بود و شش لشکر عمده و اساسی و عمده توان دشمن از آن 13 لشکر سازمانی عراق در سرزمین بیت‌المقدس بود. 

وی اذعان داشت: در بحث‌های نظامی که در عملیات‌ها و جنگ‌های مدرن در کشورهای دارای قدرت و تکنولوژی بالا انجام می‌شود و چه جنگ‌هایی که در چارچوب نامتقارن صورت می‌گیرد، یکی از محورهای مهمی که در صحنه جنگ‌ها به آن توجه می‌شود، استفاده از اصل غافلگیری است.

سلیمانی خاطرنشان کرد: یکی از علت‌های استفاده از زمان و مکان خاص در جنگ به دلیل اصل غافلگیری بود و اینکه عملیات‌ها در مناطق غرب و جنوب صورت می‌گرفت به علت فلسفه استفاده از اصل غافلگیری در بعد زمین، مکان و زمان است.

وی افزود: ما در روز عملیات انجام نمی‌دادیم و تمام عملیات‌های ما در شب و عموما از نیمه شب به بعد انجام می‌شد که فلسفه نظامی داشت.

سلیمانی عنوان کرد: در عملیات بیت‌المقدس اصل غافلگیری یکی از موضوعات برای از بین بردن برتری دشمن بود و با استفاده از این اصل توانستیم، تصورات دشمن را بر هم بزنیم.

عملیات بیت‌المقدس جامع‌ترین نوع طراحی بود

‌وی خاطرنشان کرد: ما با طراحی بسیار خوب در صحنه عملیات بیت‌المقدس توانستیم، موفقیت بزرگی را به دست آوریم.

سلیمانی تصریح کرد: چه آن روز و چه امروز و چه 50 یا 100 سال دیگر اگر یک کارشناس نظامی بخواهد این عملیات نظامی را کارشناسی کند، نمی‌تواند، طراحی متبحرانه‌تر و جامع‌تر از این طرح را به اجرا بگذارد و این یک ادعای قابل اثبات است.

وی افزود: آن غافلگیری که ما نتوانستیم در صحنه بینایی دشمن ایجاد کنیم را در تاکتیک و در زدن به نقطه محال دشمن انجام دادیم.

فرمانده لشکر 41 ثارالله در دوران دفاع مقدس گفت: دشمن تصور نمی‌کرد، نیروهای ما در نیمه شب از کارون عبور کنند و در صبحگاه خود را به آنها برساند.

سلیمانی بیان داشت: دشمن از جزیره مینو و مناطق نزدیک شهر خرمشهر خیلی مراقبت می‌کرد و اینکه نیروی عادی با امکانات عادی از رأس‌البیشه عبور کند و باتلاق را پشت سر بگذارد و جنگ سنگینی را انجام دهد و بی‌باکانه از عمق جبهه دشمن خود را به نقطه مهمی برساند در تصورش نبود.

چهره بچه‌ها در عملیات بیت‌المقدس از دیدنی‌ترین صحنه‌های جنگ است

وی ابراز داشت: اینکه ما در عملیات خیبر از بیش از 60 کیلومتر آب هور با بلم‌های معمولی عبور کنیم و خود را به جاده استراتژیک برسانیم، جزو محالات تصورات دشمن بود، اما ما غافلگیری را در تاکتیک‌ها دنبال می‌کردیم.

وی سرعت عمل بالای رزمندگان در عملیات بیت‌المقدس را از دیگر عوامل پیروزی در این عملیات برشمرد و اظهار داشت: بچه‌های کرمان قبل از این عملیات در چند عملیات دیگر از جمله فتح‌المبین حضور داشتند و در تصور نظامی این امر غیرممکن است که یک نیروی مردمی و بسیجی دارای زن و بچه که پایبندی نظامی نداشت با سرعت عمل وارد عملیات شود.

سلیمانی گفت: دشمن این فکر را می‌کرد که ما حمله کنیم، اما نه 40 روز بعد از عملیات فتح‌المبین.

وی اصرار و پیوستگی در انجام عملیات را از دیگر علت‌های پیروزی در عملیات بیت‌المقدس ذکر کرد و افزود: این عملیات بیش از 20 روز طول کشید.

سلیمانی با بیان اینکه چهره‌های رزمندگان و صحنه‌‌های این عملیات بسیار دیدنی است، تصریح کرد: من نمی‌دانم، فیلم‌های این عملیات کجاست، اما این صحنه‌ها در تمام سطوح جنگ جزو دیدنی‌ترین‌ها هستند.

وی بیان داشت: دو چیز به خوبی در صحنه عملیات بیت‌المقدس مشهود بود، نخست اینکه بیشتر افرادی که می‌جنگیدند، مجروح بودند و خستگی 20 روزه پی‌در‌پی جنگ در تمام چهره‌ها و چشم‌ها هویدا بود.

سلیمانی عنوان کرد: نتیجه این عملیات بی‌امان تصویر زیبایی شد که در شهرهای ما طنین افکند و آن فریاد آزادی خرمشهر است و این بیان زیبای امام راحل که فرمود "خرمشهر را خدا آزاد کرد".

برچسب ها دفاع مقدس ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما درباره سایت چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 134
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 11
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 42
  • بازدید ماه : 38
  • بازدید سال : 880
  • بازدید کلی : 38,518